Header image Cruise Middellandse Zee


Phillip de Graaff
  HOME ::
   
 
Cruise Middellandse Zee

 
       

 

 

Cruise op de Middellandse Zee met de Norwegian Jade 4


We moesten vroeg op vanmorgen en het beloofde mooi weer te worden. Op weg naar het restaurant stond ik in de lift met een oudere man. “It sounded a little windy this morning”, zei hij tegen mij. Ik keek hem aan en zei: “Well, it wasn’t me”. Verbaasd keek hij me aan, zei niets en liep even later hoofdschuddend de lift uit mij lachend achterlatend.
41

Palermo stond vandaag op het programma. Door de eeuwen heen is Sicilië door vele verschillende nationaliteiten bezet geweest. Van 827 tot 1159 waren de moslims hier de baas. De godsdiensten leefden in vrede naast elkaar. Wel moesten de christenen veel geld aan de islamitische overheersers betalen die daardoor rijk genoeg waren om heel veel prachtig bouwwerken neer te zetten. De islamitische overheersing eindigde met de verovering door de Noormannen. Na de Noormannen kwamen de Spanjaarden die hun rijk enorm aan het uitbreiden waren. Aan de tolerantie kwam toen een eind omdat de Spanjaarden heel strikt in de katholieke leer waren.

 

 

Aanvankelijk was het antieke Palermo nog ommuurd maar tijdens de Tweede Wereldoorlog is er veel platgegooid. Heel veel van het historische centrum was vernietigd. Na de Tweede Wereldoorlog was er hierdoor een enorme behoefte aan huizen. Daarbij kwam de urbanisatie op gang doordat het platteland gemechaniseerd werd. De muren werden helemaal neergehaald en er werd heel veel bijgebouwd. Al in de 19e eeuw was men begonnen met het bouwen langs een lange boulevard wat heel lang is doorgegaan wat ook de vele verschillende bouwstijlen verklaart.

In het historische centrum worden markten gehouden die hun oorsprong meer dan 1000 jaar geleden vinden.


42
Heel bijzonder is het operagebouw in Palermo; het is het grootste operagebouw van Italië. Aan de voorkant ziet het er indrukwekkend uit maar als je er omheen loopt, oogt het haveloos omdat de verf van de deuren en ramen afbladert. Op het plein staan de koetsiers naast hun koetsjes en paarden en proberen je te verleiden tot een ritje.43

 

 

 

 

 

44

We reden naar Montepellegrino. Boven op de berg staat een kasteeltje dat als hotel is gebruikt en nu zo nu en dan o.a. voor congressen wordt gebruikt. Onderweg zie je een grote variëteit aan vegetatie van over de gehele wereld. De cactussen en eucalyptusbomen tieren daar welig. Vanaf de berg heb je een prachtig uitzicht op Palermo met de enorme baai.

 

 

 

We kwamen aan op de plaats van bestemming, de schrijn van Santa Rosalia. Om een natuurlijke grot is een enorme schrijn gebouwd ter nagedachtenis aan deze vrouw.

 

45

46


De schrijn van Santa Rosalia...............................................................................................Het is goed te zien dat de schrijn om een natuurlijke grot heen gebouwd is


49410

 

Hiernaast beeltenissen van Santa Rosalia in de schrijn

 

 

 

Ze leefde in de 12e eeuw en was moeder en de dochter van een rijke landeigenaar. Rosalia besloot afstand te doen van het materiële leven en trok zich op deze plek terug als kluizenaar. In de 17e eeuw brak de pest uit en men haalde haar botten van boven en bracht ze naar de zee. De Zwarte Dood stopte en Rosalia werd heilig verklaard. Alleen haar beeltenis is boven nog te vinden.

412

411


Haar gebeente is bijgezet in een zilveren schrijn in de grote kathedraal. Deze kathedraal stamt al uit de 6e eeuw na Christus. Tijdens de overheersing van de moslims werd de kerk gebruikt als moskee. Pas in 1183 werd het gebouw weer in ere hersteld als kathedraal.      

.............De grote kathedraal in Palermo  .

De zilveren schrijn met het gebeente van Santa Rosalia

 

 We waren nog te voet Palermo in gegaan om rond te kijken en de kathedraal te bezoeken. Toen we daar weer vertrokken, hadden we nog drie kwartier de tijd om bij de boot te komen. Onderweg vroegen we voor de zekerheid af en toe of we goed liepen want even fout lopen zou funest zijn en zouden we de boot zien wegvaren. Dat is een paar mensen op deze cruise ook al overkomen. Die moesten zes uur met de trein om naar de volgende aanlegplaats te reizen. In ons best Italiaans: “Bon giorno signor/signora, porto?”, waarbij we “a sinistra”, “a destra” en “a britto” (links, rechts en rechtdoor) gestuurd werden en natuurlijk “molto grazie” en “ciao”zeiden, liepen we met een flinke pas naar de haven. Precies op tijd kwamen we bij de boot aan. Wij waren de laatste passagiers en werden vrolijk verwelkomd door het personeel dat na ons aan boord kwam. De loopplank werd binnengehaald. Een kwartiertje daarna klonk de scheepshoorn en het schip voer weg met Napels voor de boeg.